samochód z otwartą maską

Jakie są objawy zużytej dwumasy? Jak rozpoznać zużycie koła dwumasowego?

Koło dwumasowe pełni w samochodzie istotną rolę. Czym objawia się jego zużycie? I jakie czynniki przyśpieszają eksploatację tego elementu? Czego należy się wystrzegać, aby przedłużyć żywotność koła dwumasowego?

Jak działa koło dwumasowe?

Kiedyś koło dwumasowe było montowane jedynie w pojazdach napędzanych silnikiem Diesla. Obecnie spotyka się je również w jednostkach wysokoprężnych i silnikach benzynowych. Jest to element układu przeniesienia napędu, umiejscowiony pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Jego zadaniem jest tłumienie drgań powodowanych przez jednostkę napędową. Drgania te mają różną amplitudę w zależności od prędkości obrotowej. Jeśli są bardzo duże, może to skutkować uderzaniem i ścieraniem się metalowych elementów układu napędowego.

Dlaczego koło dwumasowe ulega zużyciu?

Niestety koło dwumasowe ma swoją wytrzymałość na eksploatację, po pewnym czasie więc może ulec zużyciu. Szczególnie przyczynia się do tego częste jeżdżenie na niskich obrotach, zwłaszcza gwałtowne przyśpieszanie. Oprócz tego niekorzystny wpływ ma nieumiejętne korzystanie ze sprzęgła i długotrwałe jeżdżenie ze ślizgającym się sprzęgłem, które prowadzi do tego, że koło dwumasowe się przegrzewa.

Również ruszanie z drugiego biegu, dławiące silnik, może przyczyniać się do szybszego zużycia koła dwumasowego. Inną przyczyną może być ogólny zły stan silnika, zwłaszcza jeśli w grę wchodzą usterki układu zapłonowego i rozregulowany wtrysk – prowadzą one do nieregularnej pracy jednostki napędowej. Wreszcie niekorzystne działanie może mieć również tuning zwiększający moc silnika w połączeniu z nieodpowiednim stylem jazdy.

Jakie są objawy zużycia koła dwumasowego?

Jak rozpoznać, że koło dwumasowe uległo zużyciu? Przede wszystkim trzeba uważnie nasłuchiwać. Na ogół kierowcy dobrze znają wszelkie odgłosy wydawane na co dzień przez ich samochód. Kiedy więc pojawi się jakiś nowy dźwięk, powinien wzbudzić zainteresowanie i zmusić do dociekań.

O zużyciu koła dwumasowego może świadczyć hałas słyszalny w momencie puszczania sprzęgła tuż po zmianie biegu, stuki po uruchamianiu lub gaszeniu silnika, stuki przy dodawaniu lub odejmowaniu gazu (zwłaszcza podczas intensywnego przyspieszania z niskich obrotów), piski przy redukowaniu biegów i klekotanie na biegu jałowym.

Ale nie tylko wszelkiego rodzaju hałasy są symptomami zużycia koła dwumasowego. Inne zauważalne objawy to wyraźny wstrząs jednostki napędowej podczas uruchamiania i wyłączania, szarpanie samochodu podczas ruszania, utrudniona zmiana biegów, wyczuwalny luz w zespole napędowym podczas szybkiego i delikatnego wciskania lub puszczania pedału gazu.

Wymiana koła dwumasowego

Kiedy koło dwumasowe ulegnie zużyciu, pozostaje nam je wymienić. Nowe koło powinno pochodzić z dobrego i sprawdzonego źródła, najlepiej od renomowanego producenta. Podczas wymiany warto przy okazji sprawdzić też stan sprzęgła i wysprzęglika, ponieważ często te elementy nadają się do równoczesnej wymiany.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *