Kierownica Mercedes

ASR – co to jest w samochodzie?

ASR to jeden z nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, jakie montowane są od lat w samochodach. Nazywany jest też systemem kontroli trakcji i ma na celu niedopuszczenie do nadmiernego poślizgu kół podczas przyspieszania. Jak działa system ASR i co trzeba o nim wiedzieć?

System ASR – co to jest?

System ASR (z ang. acceleration slip regulation) zwany też kontrolą trakcji, zaliczany jest do Advanced Vehicle Control Systems. Celem jego jest wzmocnienie bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Ma on przeciwdziałać nadmiernemu poślizgowi kół podczas przyspieszania. Dzięki ASR polepszają się właściwości trakcyjne, zmniejsza się zużycie opon i paliwa. System ten może przyjmować różne nazwy w zależności od producenta. Spotkać się można ze skrótami TCS (Ford, Saab, Mazda, Chevrolet), TRC (Toyota), czy ASC+T lub DSC (BMW). Większość marek używa określenia ASR.

System ASR – jak działa?

System ASR znajduje zastosowanie przy niskich prędkościach, zazwyczaj do 40 km/h. Niektórzy producenci jednak wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów w zakresie bezpieczeństwa i zwiększają ten zakres do pełnej prędkości w danym modelu. Jak działa system ASR? W momencie rozpoznania poślizgu w jednym z kół lub osi, zmniejsza się ich prędkość. Może to odbyć się na kilka sposobów, np. przez wykorzystanie hamulców, opóźnienie zapłonu lub całkowite jego odłączenie, przymknięcie przepustnicy.

Funkcje systemu ASR?

Wśród głównych funkcji systemu ASR wymienia się zabezpieczanie przed poślizgiem kół napędzanych przy przyspieszaniu na zakręcie, pokonywaniu wzniesienia i przy ruszaniu. Obecnie coraz więcej samochodów wyposażanych jest w ten system, często jest on zintegrowany z ABS.

Jakie są systemy zabezpieczeń w samochodzie?

Oprócz ASR, samochody wyposażane są również w ABS. Często te systemy są ze sobą powiązane. ABS, czyli anti-lock braking system pozwala manewrować samochodem podczas awaryjnego hamowania. Jego główną funkcją jest zapobieganie blokowaniu kół podczas hamowania. System ten, podobnie jak ASR, zaliczany jest do grupy advanced vehicle control systems. Dzięki posiadaniu ABS, eliminowane są takie zjawiska jak ściąganie auta w bok, utrata kontroli nad pojazdem czy wirowanie samochodu.

Jest jeszcze system ESP, który stabilizuje tor jazdy. Jego celem jest zmniejszenie poślizgu samochodu podczas pokonywania zakrętów. Układ ten dominuje nad ABS i ASR, uaktywnia się sam, kiedy odpowiedni czujnik „poinformuje” go o tym, że samochód się wyślizguje. Wówczas ESP przyhamowuje jedno lub kilka wybranych kół i zmniejsza moc silnika. Warto jednak wiedzieć, że podczas takiego zdarzenia, gdy dojdzie do poślizgu, nie można zwiększać prędkości samochodu.

W autach są jeszcze inne systemy, które zwiększają bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Wśród nich wymienia się EBD, który optymalizuje siłę hamowania kół, AFIL ostrzegający przez zjazdem z właściwego pasa drogi, ACC, czyli aktywny tempomat regulujący prędkość, czy TPMS kontrolujący ciśnienie w oponach.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *