stary samochód na plaży

Polska motoryzacja, historia, kiedyś a dzisiaj, plany polskich firm motoryzacyjnych?

Motoryzacja to temat uwielbiany przez mężczyzn. Dzisiaj jednak także kobiety interesują się samochodami. Warto więc poznać historię krajowej motoryzacji, by zdobyć wiedzę, ciekawostki, ale i zdać sobie sprawę z tego, jaki jest udział Polski w światowym przemyśle motoryzacyjnym. Jak z tym było kiedyś, a jak jest dzisiaj?

Pierwsze polskie marki samochodów

Historia polskiej motoryzacji zaczyna się właściwie w 1893 roku, kiedy to powstały zakłady Ursus. Jednak fabryka ta zasłynęła przede wszystkim produkcją traktorów. To jeszcze nie był czas, by na ulice mogły wyjechać samochody. Pojawiły się dopiero później, wraz z powstaniem w 1918 roku Centralnych Warsztatów Samochodowych. Tak więc początek motoryzacji w Polsce przypada na II Rzeczpospolitą. To właśnie wtedy pojawił się pierwszy polski seryjny samochód — CWS T-1. Wyprodukowano go kilkaset egzemplarzy. Polskie auta to również samochody AS S1 i S2 stworzone przez Towarzystwo Budowy Samochodów AS, czy auto Ralf-Stetysz tworzone przez K. Rudzki i S-ka.

Przemysł motoryzacyjny w Polsce

Pierwsze samochody w Polsce to również te konstruowane na licencjach zagranicznych koncernów. Przykładem jest praca spółki Lilpop, Rau i Loewenstein produkującej samochody na licencji koncernu General Motors.

Niestety okres międzywojenny nie był najlepszym czasem w polskiej motoryzacji. W porównaniu z innymi krajami produkcja samochodów, mimo dość zaawansowanych zakładów, była niewielka. Sytuacja gospodarcza w Polsce była bowiem kiepska po I wojnie światowej i wojnie polsko-bolszewickiej, a kryzys światowy z końca lat 20. położył wręcz kiełkujący polski przemysł samochodowy.

Najlepsze miało dopiero nadejść wraz z podpisaniem przez Lilpop, Rau i Loewenstein umowy licencyjnej z amerykańskim koncernem General Motors Corporation. Zgodnie z nią polska spółka miała mieć wyłączność na sprzedaż i produkcję w Polsce samochodów marek takich jak Opel, Buick i Chevrolet. Kolejno w kraju nad Wisłą zaczęto składać auta niemieckich marek takich jak m.in. BMW czy Mercedes. Niestety przyszedł rok 1939, a wraz z nim kres wszystkiego… Po agresji i okupacji niemieckiej, a następnie po najeździe ZSRR, a więc zarówno w wyniku działań wojennych, jak i akcji rabunkowych, z polskich zakładów motoryzacyjnych nic nie pozostało.

Polska motoryzacja PRL, najpopularniejsze samochody PRL-u

Po II wojnie światowej nadszedł czas na odbudowę polskiej motoryzacji. Centralnie planowana gospodarka PRL-u musiała uwzględnić w planie odbudowy takie działania. Prawda jest jednak taka, że z przedwojennych zakładów przywrócono tylko Ursusa.

Produkcją samochodów zająć się miały nowe zakłady, takie jak Autosan w Sanoku, Fabryka Samochodów Ciężarowych w Lublinie, Fabryka Samochodów Osobowych w Warszawie, Zakład Samochodów Dostawczych w Nysie, Fabryka Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej i w Tychach, Fabryka Samochodów Rolniczych w Poznaniu, Jelczańskie Zakłady Samochodowe oraz Fabryka Samochodów Ciężarowych Star w Starachowicach.

A które z samochodów stały się legendami PRL-u? Najbardziej znane modele aut osobowych produkowanych w Polsce to:

  • Warszawa,
  • Syrena,
  • Polski Fiat 125p,
  • Polski Fiat 126p,
  • Polonez.

Jakie samochody są produkowane w Polsce?

Po zmianie ustroju polskie zakłady produkujące samochody zaczęto prywatyzować. Wiele z nich połączyło się ze światowymi koncernami. Zarówno działając na licencjach, jak i wchodząc pod zagraniczne spółki. Oczywiście z czasem na mapie Polski pojawiły się także nowe przedsiębiorstwa oraz fabryki znanych zagranicznych marek. Produkcja tylko rosła i rosła. Do czasu wejścia Polski do UE, gdy załamał się rynek nowych samochodów w Polsce, bo nastąpiła fala masowego sprowadzania używanych aut z zagranicy, gdyż były one po prostu tańsze. Z czasem Polska stała się miejscem, w którym (po Czechach i Rosji) produkowano najwięcej samochodów osobowych w Europie Środkowo-Wschodniej, oczywiście głównie przeznaczonych na eksport.

Jakie dzisiaj są fabryki samochodów w Polsce? Aktualnie działające przedsiębiorstwa motoryzacyjne w Polsce:

  • AMZ-Kutno,
  • Arrinera,
  • Automet,
  • Autosan,
  • Fabryka Samochodów Honker,
  • FCA Poland,
  • Opel Manufacturing Poland,
  • Jelcz Melex MAN Bus,
  • MAN Trucks,
  • Scania Production Słupsk,
  • Solaris Bus & Coach,
  • Solbus,
  • Volkswagen Poznań,
  • Volvo Buses Polska.

One Comment

  1. Ciekawe, myślałam, że w Polsce produkowane są tylko Fiaty i że ogólnie polska motoryzacja niewiele znaczy, a tu niespodzianka 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *